『日本の科学者』 2019年目次

2019年1月号 Vol.54 No.1 通巻612号

<特集>教育の構造が問われている
   まえがき   藤本文朗
   言葉の玉手箱   堀尾輝久,前田晶子,渡辺恵津子,近藤真理子
   国家・社会・教育構造の変化と教育理念の危機   堀尾輝久
   教育学における発達理論の再検討─教育政策における空間論の展開に抗して   前田晶子
   可能性をひらく!「子ども理解」にはじまる算数教育─「競争」教育からの“学び”の転換   渡辺恵津子
   教育臨床からみた教員養成の課題─教育学の構造化(試案)にむけて   近藤真理子,藤本文朗
<談話室>
   ハズウェル炭坑事故   髙木文夫
<レビュー>
  住まうものたちの戦災復興─広島から再考する,復興の歴史経験   西井麻里奈
<オピニオン>
   若年被害女性等支援モデル事業におけるアウトリーチの方法─アウトリーチ(直接接触型)実践からの分析   荒井和樹
<ひろば>
   釜ヶ崎における労働者の権利回復と西成労働福祉センターの役割   住田一郎
<本>
   田中弘充,佐藤博明,田原博人 著『検証 国立大学法人化と大学の責任その制定過程と大学自立への構想』   松田正久
<読者の声>
<科学者つうしん>
<編集後記>中嶋由美子

2019年2月号 Vol.54 No.2 通巻613号

<読者の声>
<特集>夜間中学が切り開く学習の自由─学習権のグローバルスタンダードを日本に
   まえがき   井上大樹
   言葉の玉手箱   井上大樹,横関理恵
   「すべての人に義務教育を」求め続けた全国夜間中学校研究会の60年   関本保孝
   官民協働で追求する義務教育完全保障─学会設立と「基礎教育」論   野山広
   夜間中学の変遷と未来への「生命線」─夜間中学生アンケートをふまえて   浅野慎一
   いつでも,誰でも,どこからでも夜間中学に通える制度づくり─義務教育保障における国・地方自治体の取り組み   横関理恵
   夜間中学の整備・充実と教育政策─義務教育機会確保法の理念は実現できるか   前川喜平
   夜間中学校における国語の授業づくり─「生活基本漢字」の選定とその指導を中心に   見城慶和
<談話室>
   今春,埼玉県初の公立夜間中学校が川口市に開校─実現の過程で明らかになる様々な課題   野川義秋
<論文>
  大阪府北部地震による被害状況   田結庄良昭
<オピニオン>
   原子力発電所の安全性論理   塩谷光
<ひろば>
   「教育機会確保法」で不登校・登校拒否が認められない?─不登校・登校拒否を自己責任に帰さない政策を   河野和枝
<科学者つうしん>
<編集後記>阿知良洋平

2019年3月号 Vol.54 No.3 通巻614号

<特集>エントロピーの物質科学
   まえがき   松尾隆祐
   言葉の玉手箱   松尾隆祐
   ・エントロピーとは何か?宇宙のエントロピーは増大する   長野八久
   ・エントロピーがもたらす圧力   長野八久
   ゴム弾性の熱力学─無秩序性は如何にして力を生み出すか   松尾隆祐
   ・温度とは何か?   長野八久
   ・エントロピーが化学変化の向きを決定する   長野八久
   シクロデキストリンの包接におけるエントロピーの役割   神山匡
   タンパク質の形の安定性─エントロピー効果の側面   油谷克英
   ・エントロピーがもたらす水への溶け易さと溶け難さ   長野八久
   液晶の発現機構と凝集構造─エントロピーを足がかりにした物性科学の例として   齋藤一弥
   多糖の構造変化と水和との関係   宮崎裕司,吉場一真
<談話室>
   福沢諭吉を批判的にみることへの私のこだわり─虚像と実像   山根清志
<レビュー>
  労働衛生学分野におけるナノマテリアルの生体影響考察   三浦伸彦
<ひろば>
   「Society 5.0」─アベノミクス成長戦略のキーワード─は,なぜ胡散臭く受け止められるのか?   野村康秀
   旧満洲第731 部隊軍医将校の学位授与の検証を求める   福島知子
<本>
  大内裕和著『奨学金が日本を滅ぼす』   浦野俊夫
<読者の声>
<科学者つうしん>
<編集後記>長野八久

Vol.54 No.1 January 2019

SPECIAL FEATURE: Structuring of Pedagogy is Required

Introduction:   FUJIMOTO Bunro
Glossary   FUJIMOTO Bunro
Change of the Socio-Educational Structure and the Crisis of Educational Ideas   HORIO Teruhisa
Rethinking Education and the Developmental Theories   MAEDA Akiko
Math Education Starting from “Understanding Children”: Fostering Each Child’s Abilities   WATANABE Etsuko
Teacher Training Issues in Teacher Education: Toward Structuring of Pedagogy   KONDO Mariko, FUJIMOTO Bunro

ESSAY

The Disaster in Hudswell Colliery   TAKAKI Fumio

REVIEW

The Residents’ Historical Experiences of the War Damage Reconstruction in Hiroshima: By Focusing on the Land Readjustment in 1940’s-1960’s   NISHII Marina

OPINION

Nuclear Abolition and the Denuclearization of the Korean Peninsula, Recognition of Current Status in Nuclear Age, and Crucial Issues for Japan   URATA Kenji

LETTERS

Restoration of Workers’ Rights in Kamagasaki and the Contribution by Nishinari Labor and Welfare Center   SUMIDA Ichiro

BOOK REVIEW

‘Verification : National University Corporation and University Responsibility: The Enactment Process and the Visions for Independence’ Written by TANAKA Hiromitsu, SATO Hiroaki, TAHARA Hiroto   Reviewed by MATSUDA Masahisa

Readers’ Comments   Edited by the editorial committee

INFORMATION

Activities of the Japan Scientists’ Association   Edited by the office

Vol.54 No.2 February 2019

Readers’ Comments   Edited by the editorial committee

SPECIAL FEATURE:Freedom to Learn Fostered by Evening Junior High Schools: Uplifting the Right to Learn in Japan to a Global Standard

Introduction:   INOUE Hiroki
Glossary   INOUE Hiroki, YOKOZEKI Rie
60 Years of the Nationwide Evening Junior High School Research Society: History of Efforts “To Guarantee Everyone the Opportunity to Receive Compulsory Education”   SEKIMOTO Yasutaka
Public/Private Sector Cooperation to Secure the Right to Receive Compulsory Education: “Basic Education” Theory and the Establishment of JASBEL   NOYAMA Hiroshi
The Features of the Students in Evening Junior High School: From Students’ Questionnaires   ASANO Shinichi
A System Concept that Allows Anyone to Attend Evening Junior High School at Anytime from Anywhere   YOKOZEKI Rie
Education Policies on Establishment and Enrichment of Evening Junior High School   MAEKAWA Kihei
Efforts to Create Japanese Lessons at Evening Junior High School: Focusing on the Selection and Guidance of "Basic Kanji Necessary for Daily Life   KENJYO Yoshikazu

ESSAY

Kawaguchi Municipal Night Junior High School Will Open in April 2019: Notes on Several Things to Work out   NOGAWA Yoshiaki

PAPER

The Damage Situation Caused by the Northern Osaka Prefecture Earthquake   TAINOSHO Yoshiaki

OPINION

Does not “The Act to Guarantee Educational Opportunity” Approve of School Refusal?: Call for the Policy that will not Attribute School Refusal to Self-Responsibility   KONO Kazue

INFORMATION

Activities of the Japan Scientists’ Association   Edited by the office
〒113-0034 東京都文京区湯島1-9-15 茶州ビル9F
Tel: 03-3812-1472 Fax: 03-3813-2363