『日本の科学者』 2025年目次

2025年1月号 Vol.60 No.1 通巻684号

   第60巻の発行を迎えて   乾 康代
<特集> フリースクールを考える─公教育制度のゆらぎと生きる・育つ権利
   まえがき   近藤真理子
   言葉の玉手箱   西垣順子,仙波達哉,武井哲郎,石山佳秀
   ・子どもたちはフリースクールで何を学ぶのか   近藤真理子
   人間発達の予測不可能性を取り戻す─フリースクールが拓く可能性   西垣順子
   「フリースクール」の乱立をめぐる論点と課題   武井哲郎
   不登校支援における自己肯定感と自己否定感─フリースクールの現場から考える社会課題として   石山佳秀
   学びの多様化の現状とこれから─居場所づくりから公教育を問い直す   仙波達哉
   ・子どもも大人も共に学び,共に創る学びの場の可能性─箕面こどもの森学園の独自性   佐野 純
   居場所としての学校を取り戻すために   近藤真理子
   ・フリースクールでの対話の取り組み─いかに様々な子が交わっていくのか   柴田政治
   ・フリースクールでの育ちと今─多様な学びと自立のあり方について   宇陀直紀
   不登校を経験した中学生から私たちが学ぶこと─今こそ学校が変わるとき   中林沙也加
<談話室>
   高校生が取り組む地域活性化─公立高校から地元企業との協働で地域をつなぐ   諸頭 純
<ひろば>
   福井県における子どもシェルター・自立援助ホームの実践   森 透
<本>
   日本自治体労働組合総連合編『新型コロナ最前線 自治体職員の証言2020-2023』   青木武生
<科学者つうしん>
<編集後記>西田喜一

Vol.60 No.1 January 2025

Honoring the 60th Anniversary of Journal of Japanese Scientists   INUI Yasuyo

Respecting Free Schools: Fluctuation of Public Education and the Rights to Study and to Grow up

Introduction:   KONDO Mariko
Glossary   NISHIGAKI Junko, SENBA Tatsuya, TAKEI Tetsuro, ISHIYAMA Yoshihide
What Do Children Really Learn in the Free Schools?   KONDO Mariko
Recovering Unpredictability of Human Development: Possibilities Free Schools Might Open to Change the Trends in Contemporary Public Education   NISHIGAKI Junko
Questions and Current Issues of Rapidly Increasing “Free Schools”   TAKEI Tetsuro
Self-Esteem and Self-Negativity in School Refusal as a Social Issue Found in the Practices in Free Schools   ISHIYAMA Yoshihide
The Diversification of Learning and its Future: Rethinking Public Education through Creating a Place for Children   SENBA Tatsuya
〈Column〉 Seeking for a Learning Place Where Children and Staffs Grow Together   SANO Jun
Reclaiming School as a Place to Be   KONDO Mariko
〈Column〉 Initiatives that Emphasize Dialogue at a Free School: How Can Different Children Interact?   SHIBATA Masaharu
〈Column〉 Experiences at Free Schools and Present Status: Diverse Learning and Independence   UDA Naoki
Things We Learn from Junior-High School Students Who Have Been Refusing Schools   NAKABAYASHI Sayaka

ESSAY

High School Students' Approaches to Create Local Communities through Collaboration with Local Businesses   MOROTO Jun

LETTERS

Practices of Child-Shelters and Independence Support Homes in Fukui Prefecture   MORI Toru

BOOK REVIEW

‘COVID-19 Frontline in 2020-2023: Testimony of Local Government Officials’ Edited by Japan Federation of Prefectural and Municipal Workers' Union   Reviewed by AOKI Takeo

INFORMATION

Activities of the Japan Scientists’ Association   Edited by the office

〒113-0023 東京都文京区向丘1-1-17 タカサキヤビル5F
Tel: 03-5615-9032 Fax: 03-5844-6513