『日本の科学者』 2025年目次
2025年1月号 Vol.60 No.1 通巻684号
第60巻の発行を迎えて 乾 康代
<特集> フリースクールを考える─公教育制度のゆらぎと生きる・育つ権利
まえがき 近藤真理子
言葉の玉手箱 西垣順子,仙波達哉,武井哲郎,石山佳秀
・子どもたちはフリースクールで何を学ぶのか 近藤真理子
人間発達の予測不可能性を取り戻す─フリースクールが拓く可能性 西垣順子
「フリースクール」の乱立をめぐる論点と課題 武井哲郎
不登校支援における自己肯定感と自己否定感─フリースクールの現場から考える社会課題として 石山佳秀
学びの多様化の現状とこれから─居場所づくりから公教育を問い直す 仙波達哉
・子どもも大人も共に学び,共に創る学びの場の可能性─箕面こどもの森学園の独自性 佐野 純
居場所としての学校を取り戻すために 近藤真理子
・フリースクールでの対話の取り組み─いかに様々な子が交わっていくのか 柴田政治
・フリースクールでの育ちと今─多様な学びと自立のあり方について 宇陀直紀
不登校を経験した中学生から私たちが学ぶこと─今こそ学校が変わるとき 中林沙也加
<談話室>
高校生が取り組む地域活性化─公立高校から地元企業との協働で地域をつなぐ 諸頭 純
<ひろば>
福井県における子どもシェルター・自立援助ホームの実践 森 透
<本>
日本自治体労働組合総連合編『新型コロナ最前線 自治体職員の証言2020-2023』 青木武生
<科学者つうしん>
<編集後記>西田喜一
2025年2月号 Vol.60 No.2 通巻685号
<特集> 持続可能な地域づくり
まえがき 角田鉄人
言葉の玉手箱 角田鉄人
緩い関係人口からはじまる地域づくり―徳島県美波町で生まれる過疎地発のビジネス 吉田基晴
地域公共交通維持の取り組み―愛媛県下自治体の事例 小淵 港
西予市野村町活性化の挑戦―百姓百品グループ 山藤 篤
自然エネルギーを地域再生に活かす―ドイツの「再生可能エネルギー100%で村づくり」 橋本直史,村田 武
ソーラーシェアリングの現状と課題―四国を中心とするいくつかの事例調査から考える 細居俊明,公文富士夫,岩田 裕
<シリーズ> 生成AIを考える
生成AIが社会を如何に変化させるか?―トータルな論点提示の試み 金谷義弘
<レビュー>
農業生産と生物多様性保全の両立―市民参加型赤トンボ調査を通じて 粟生田忠雄
<科学余話>
生き物は暑さに耐えられない 長野八久
<本>
平井由基著『豊かな島豊島 ―てしまねえさんの記憶集』 畑 明郎
早乙女勝元著『杉原千畝とコルベ神父 ―生命をみつめる』 青木武生
<科学者つうしん>
<編集後記>唐澤克樹
Vol.60 No.1 January 2025
Honoring the 60th Anniversary of Journal of Japanese Scientists INUI Yasuyo
Respecting Free Schools: Fluctuation of Public Education and the Rights to Study and to Grow up
Introduction KONDO Mariko
Glossary NISHIGAKI Junko, SENBA Tatsuya, TAKEI Tetsuro, ISHIYAMA Yoshihide
What Do Children Really Learn in the Free Schools? KONDO Mariko
Recovering Unpredictability of Human Development: Possibilities Free Schools Might Open to Change the Trends in Contemporary Public Education NISHIGAKI Junko
Questions and Current Issues of Rapidly Increasing “Free Schools” TAKEI Tetsuro
Self-Esteem and Self-Negativity in School Refusal as a Social Issue Found in the Practices in Free Schools ISHIYAMA Yoshihide
The Diversification of Learning and its Future: Rethinking Public Education through Creating a Place for Children SENBA Tatsuya
〈Column〉 Seeking for a Learning Place Where Children and Staffs Grow Together SANO Jun
Reclaiming School as a Place to Be KONDO Mariko
〈Column〉 Initiatives that Emphasize Dialogue at a Free School: How Can Different Children Interact? SHIBATA Masaharu
〈Column〉 Experiences at Free Schools and Present Status: Diverse Learning and Independence UDA Naoki
Things We Learn from Junior-High School Students Who Have Been Refusing Schools NAKABAYASHI Sayaka
ESSAY
High School Students' Approaches to Create Local Communities through Collaboration with Local Businesses MOROTO Jun
LETTERS
Practices of Child-Shelters and Independence Support Homes in Fukui Prefecture MORI Toru
BOOK REVIEW
‘COVID-19 Frontline in 2020-2023: Testimony of Local Government Officials’ Edited by Japan Federation of Prefectural and Municipal Workers' Union Reviewed by AOKI Takeo
INFORMATION
Activities of the Japan Scientists’ Association Edited by the office
Vol.60 No.2 February 2025
Sustainable Regional Development in Shikoku
Introduction TSUNODA Tetsuto
Glossary TSUNODA Tetsuto
The Community Development Starting with a Loosely Related Population: Businesses Born in Minami Town, Tokushima Prefecture YOSHIDA Motoharu
The Efforts to Maintain Local Public Transportation: Examples in Ehime Prefecture KOBUCHI Minato
The Challenge of Revitalizing Nomura Town, Seiyo City: The "Hyakusho-Hyappin (Farmers’ 100 Products) Group" YAMAFUJI Atsushi
Utilizing Natural Energies to Revive a Region: A Village Development by 100% Renewable Energy in Germany HASHIMOTO Naoshi, MURATA Takeshi
Current Situation and Issues of Agrivoltaics: Considerations from Some Case Studies Mainly in Shikoku HOSOI Toshiaki, KUMON Fujio, IWATA Hiroshi
SERIES: Thinking Generative AI Issues
How Will Generative AI Change Society?: An Attempt to Provide a Comprehensive Overview of Issues Relating AI KANAYA Yoshihiro
REVIEW
Balancing Agricultural Production and Biodiversity Conservation: Through Citizen-Participatory Red-Dragonfly Surveys AODA Tadao
TOPIC
Living Organisms Can't Survive in Too Hot Environment NAGANO Yatsuhisa
BOOK REVIEW
'The Rich Island Teshima: A Memory of an Elder Sister' Written by HIRAI Yuki HATA Akio
'Chiune Sugihara and Father Kolbe: Gazing at Life' Written by SAOTOME Katsumoto AOKI Takeo
INFORMATION
Activities of the Japan Scientists’ Association Edited by the office
〒113-0023 東京都文京区向丘1-1-17 タカサキヤビル5F
Tel: 03-5615-9032 Fax: 03-5844-6513